Saturday, January 8, 2011

Pengalaman Hari Pertama di Tempat Kerja

gambar ini sekadar hiasan je bukan gambar  patient sebenar
Teruja , sangat teruja aku rasa,maklumlah dah lama tak pegang pen dan duduk di kerusi depan kaunter yang penuh berserabut dengan kertas yang bermacam-macam saiz dan rupa..Ari ini adalah ari pertama aku bekerja di klinik swasta ,pemiliknya seorang Doktor lelaki muslim,alhamdulillah patient taklah ramai sangat today,tapi itu pun dah buat aku gelabah,tiba-tiba je masuk seorang patient berbangsa cina yang memegang tangan kanannya yang penuh berlumuran darah.Aku terpanik sekejap,cepat-cepat aku menyuruh member sebelah memeberitahu Doktor ada emergency case.Doktor mungkin terdengar suara aku bercakap-cakap dengan patient tersebut ,terus saja menerpa ke kaunter depan,cepat-cepat disuruh patient tu masuk ke bilik rawatan.Lepas tu apa jadi di dalam aku tak tahu kerna member sebelah dah pergi ke dalam bilik untuk menolong Doktor merawat luka di jari pesakit tersebut.Rupa-rupanya dua daripada jarinya terkena mesin dan mungkin lukanya agak dalam,jadi banyak darah yang keluar,nampak hitam pekat semacam je.Bila member aku datang semula ke depan kaunter, dia terus tersenyum dan beritahu aku yang patient tadi telah melumur jari-jarinya dengan serbuk kopi (sebab tulah nampak hitam pekat)dengan harapan agar darah berhenti mengalir.Member aku yang bernama Zam dengan muka senyum menyoal aku,adakah aku takut atau mabuk darah..Aku menjawab,tak tau lagilah,sebab belum pernah tenguk darah banyak keluar pada badan manusia.Yang aku selalu tenguk time Raya Korban bila dia orang sembelih lembu,memancut-mancut darah keluar dari urat leher lembu tu..Itu lembu kalau manusia...Allahu'alam

No comments:

Post a Comment