Wednesday, December 15, 2010

Santapan Duniawi - Suatu petang di Restoran Mukmin

Restaurant Mukmin
Jam 6 petang tadi aku dan famili menjamu selera di Restoran Mukmin Seksyen 19, Shah Alam. Pelayan kedai tu dah pun kenai dengan famili aku, jadi selalunya cepatlah sikit makanan yang dipesan siap dihidangkan.Tapi yang syoknya,kali ini,tak sampai pun 10 minit, apa yang famili aku order dah sampai. Amboi cepat sungguh,puji famili aku pada budak pelayan tu.Kembang hidunglah juga budak tu sambil dengan happy dan bangganya menjawab,pasai dia yang suruh masak cepat pada tukang masak,sebabtulah cepat.Oklah, nak dijadikan cerita, salah satu daripada menu yang famili aku minta ialah nasi goreng seafood dan sambal udang pedas.Tapi apa yang aku lihat pelayan tu bawak ialah nasi goreng dan sambal sotong.Kami tanya balik pelayan yang amik pesanan tadi,macam mana boleh ada sambal sotong,kami tak order pun, setau kami,udang bukan sotong.Budak pelayan terus tergesa-gesa menyemak kembali kertas order.Oops,memang betoilaa. dah tersilap antar .Memang pun bukan order dari meja famili aku tapi order orang yang kat depan.Ada sedikit kekeliruan berlaku di antara pelayan meja dan tukang masak.Apa boleh buat, nasi goreng (bukannya nasi goreng seafood tapi nasi goreng cina,nampak sama, tapi  kalau makan memang rasa  tak sama)aku dan famili dah bedal separuh pinggan,jadi terpaksalah pelayan tu menggantikan dengan nasi goreng seafood.Yang bestnya nasi goreng cina tu free of charge. Makan punya makan sampai temonyeh(kenyang perut),terpaksalah suruh pelayan yang baik ati tu tapau.
Itulah yang dinamakan rezeki yang tak disangka-sangka.yang Allah kasi kat hambaNya ..Apa pun,alhamdulillah syukur nikmat..

No comments:

Post a Comment