Wednesday, February 2, 2011

KisahTelur Ayam

InsyaAllah,tiga hari saja lagi majlis akad nikah di antara Fiza dan Wan akan dilangsungkan dirumah papanya di Shah Alam.Hari ini juga insyaAllah,kaum kerabat dari kampung halaman akan berkunjung ke sini untuk memeriahkan suasana.Masih ada dua tiga perkara lagi yang belum selesai.Apa pun,bagiku kemeriahan sesuatu majlis itu akan benar-benar terasa bila terdapat orang-orang yang kita sayangi duduk bersama kita.Aku sangat suka kalau ada ramai dikalangan orang-orang tua yang meramaikan majlis pernikahan disamping anak-anak muda kita yang sememangnya sentiasa suka bersuka-ria di apa jua majlis yang mereka sertai.
Petang tadi aku dan Maryam ke pasarraya Giant untuk membeli telur buat buah tangan untuk para tamu di majlis pernikahan dan persandingan.Selesai membeli, aku tergesa-gesa masuk ke kereta dan memandu.Tiba-tiba saja aku terpandang dashboard .Rupa-rupanya salah satu daripada pintu kereta tidak ditutup dengan betul,jadi lampu amaran bernyala.Aku dan Maryam pandang sesama sendiri.Alamak,pintu tak kunci aku berkata pada Maryam yang sedang duduk di bahagian seat hadapan.Di belakang tempat duduk penuh muatan dengan beratus-ratus biji telur ayam,begitu juga di dalam but kereta.Aku menoleh ke kiri dan ke kanan dan memperlahankan kereta dan terus bagi signal untuk berhenti di bahu jalan.Aku suruh Maryam periksa semua pintu kereta.Tetaapi belum sempat Maryam buat demikian,dia kata mama pintu sebelah Maryam yang tak kunci.Lega rasanya.Itulah akibatnya kerna terlalu tergopoh gapah tadi sehingga lupa nak periksa pintu kereta berkunci ke tidak.....Nasib baik telur-telur ayam tu dah selamat pun sampai di rumah dan tunggu untuk direbus sahaja...Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment