Thursday, July 17, 2014

Apa yang perlu dilakukan setelah nikah di Siam...?


Soalan lazim yang ditanya oleh pasangan yang telah bernikah di Siam.. 
 Insha allah saya akan kongsi apa yang saya tahu ...Ini jawapan saya....

i) Adakah kedua2 pasangan perlu hadir ke pejabat agama utk pengesahan nikah??bolehkah hanya salah satu dr kami yg pergi utk mengisi borang dan membawa semua dokumen dgn lengkap?
Anda boleh pergi mana-mana pejabat agama dan nyatakan kepada pegawai bahawa anda dah nikah di Thailand tanpa kebenaran pendaftar nikah, so sekarang datang nk daftar semula..Pegawai akan bagi borang. Time ni tak perlu pergi dengan suami/isteri..make sure ada dokumen asal dan salinan NRIC suami isteri..Setelah lengkap, boleh hantar semula ke pejabat agama.Time ni pun suami/isteri tak perlu pergi..Pegawai akan bgi tau bila tarikh temuduga dgn Ustaz...Anda boleh minta tarikh temuduga di mana suami/isteri anda cuti semester( untuk student) atau tarikh yg sesuai dengan anda...insha allah bincang dengan pegawai bertugas..


ii)Setelah proses pertama pergi ke pejabat agama, adakah kita diminta hadir lagi ke pejabat agama?? atau hadir setelah mndapt pangilan ke mahkamah??
Ya,untuk sesi temuduga. Waktu temuduga,  anda dan suami perlu hadir bersama.

iii) semasa di mahkamah, apakah pertanyaan dan jawapan yg dpt mgukuhkan tuan hakim???
Soalan yg ditanya sama seperti time temuduga...soalan2 mudah...dont worry. Cuma di mahakamah akn dibacakan kesalahan dan anda ngaku sajalah  bersalah dan faham apa yg dibacakan..

iv)adakah saudari perlu msuk ke penjara??? bagaimana utk mneglakn msuk penjara...
Saya dan suami tidak dipenjarakan.Insha allah, walaupun kesalahan yg dilakukan akan dikenakan denda atau dipenjarakan..hakim akan suruh bayar denda sahaja...so, jgn fikir sangat fasal penjara...bawa duit yg mencukupi...denda maksimum RM1000 seorang..terpulang pada hakim nk suruh byr berapa...

Allahu alam..

5 comments:

  1. Assalamualaikum...maaf bertanya, urusan pendaftaran n mahkamah nanti akan dipanggil wali untuk hadir atau tidak ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm..wali tidak dipanggil..suami isteri shj..

      Delete
  2. Salam..siti boleh tak bgtau sy apa sy kena buat selepas bayar denda?sy ke pejabat agama tp mereka suruh isi borang online..sy tak faham..borang cm permohonan nikah ke?

    ReplyDelete
  3. Salam..nak tanya, kalau denda 1k sorg tu utk tempoh berapa lama ea?

    ReplyDelete
  4. Siti nk tnya denda yg dikenakan ke atas awak berapa yaa?

    ReplyDelete