Sunday, November 10, 2013

Bernikah Tanpa Kebenaran Pendfatar nikah?......Kawin di Siam?...Kawin Lari?....

Masih ada lagi orang yang ingin tahu bagaimana caranya untuk berkahwin di luar negara terutamanya di negeri Thailand.Kebanyakkannya tidak mahu menggunakan khidmat agen kerana mereka tidak pasti samada agen itu betul-betul dapat berikan khidmat yang terbaik dan juga kerana alasan takut ditipu.

Bagi yang ingin tahu, saya sedia membantu. Hantarlah email kepada saya dan isnha allah melalui pengalaman yang saya lalui sendiri, sedikit- sebanyak saya dapat berkongsi pengalaman saya bersama anda . Saya sudah banyak menerima email dan ada alhamdulillah, mereka telah berjaya melakukannya dengan izin Allah swt jua.

Kes kawin luar negara tanpa kebenaran pendaftar nikah memang banyak berlaku terutamanya di negeri Selangor. Untuk menyelesaikan satu-satu kes tu kadang-kadang mengambil masa berbulan-bulan lamaya.Kita tidak boleh buat perbandingan kes kita dengan kes orang lain . Misalnya, seorang teruna menikahi seorang dara tanpa persetujuan wali.Akad nikah dilakukan di Siam. Di mahkamah rendah syariah nanti, hukuman akan dijatuhkan bersebab fakta yag dikemukakan oleh pasangan yang bernikah tersebut. Mahkamah akan mengambil kira semua fakta yang dinyatakan di mahkamah kelak.Hakim kemudian atas kebijaksanaanya, akan membuat keputusan untuk menghukum.Denda akan dikenakan.Pasangan kemudian akan diminta untuk bayar denda dengan kadar segera untuk megelakkan dari di penjara.

Kes pasangan berpoligami tidak sama dengan kes pasangan yang baru ingin bernikah.Kes poligami melibatkan kos yang lebih tinggi kerana kebanyakkan pasangan akan mengupah Peguam untuk bertindak bagi pihak mereka di mahkamah kelak. Kes poligami ambil masa yang lebih panjang dari kes biasa.


Bersambung....

2 comments:

  1. Bole bg email awk utk sy bertanye berkaitan ini lebih mndalam...

    ReplyDelete
  2. jika berak kat siam kena daftar bila balik malaysia?

    sebab buang air besar pun dikira ibadah

    natijah bila sukarkan nikah

    zina malaysia meningkat then anak tanpa dara tua bertambah

    ReplyDelete