Wednesday, April 9, 2014

Air Oh Air


Gambar Sekitar Catuan Air Di Selangor


Malaysia kini dilanda krisis air yang sangat serius. Kawasan aku tidak terkecuali. Hari pertama dan kedua catuan air, jadual syabas menunjukkan tiada catuan air . Hari yang ketiga, bermulalah episod pertama..Simpanan air untuk hari yang tiada air tidak mencukupi..Ini adalah pengajaran pertama yang aku belajar. Beli bekas air yang lebih besar dan tadah air dalam semua bekas tak kira botol minum  mau pun botol recycle.Apa saja bekas yang boleh buat simpanan air, aku rembat .Hari pertama tiada air, habis simpanan air digunakan . Hari kedua tiada air, aku langsung tak dapat nak menikmati mandi pagi mau pun pada waktu petang. Malam itu, aku dan keluargaku telah pergi ke Kelang  untuk menumpang mandi, membasuh pakaian serta mengambil sedikit bekalan. Hari ketiga , air di paip besar telah beroperasi, namun airnya berkarat. Terpaksalah penghuni pangsapuri mengangkut air naik turun lif atau tangga.Petang  baru air masuk mengalir ke dalam paip di rumah. Sungguh mengecewakan, airnya kotor, warna karat yang pekat...terpksa lagi turun ke bawah angkut air.Hari yang sungguh memenatkan namun aku rasa hubungan kejiranan bertambah erat , saling bantu-membantu .Alhamdulillah. Aku memohon ke hadrat Illahi semuga krisis air ini berakhir dengan segera, ameen ya rabbal alamin.

No comments:

Post a Comment