Saturday, March 23, 2013

Penantian yang tidak menghampakan..

Akhirnya pada tanggal 20hb Mac 2013, pagi-pagi lagi kami dah bersiap untuk ke mahkamah rendah syariah shah alam untuk dibicarakan. Jam menunjukkan pukul 9.00 pagi. Ramai juga pasangan yang sudah berada didewan bicara, melebihi 20 pasangan. Hakim hadir di dalam dewan pukul 10.30 a.m. Nasib kami baik sebab nama kami dipanggil awal.Hakim dan pendakwaraya menjalankan tugas masing2 dengan jayanya. Awal-awal lagi kami berdua mengaku bersalah dan faham akan implikasinya ke atas kami nanti yang mana kalau bersabit kesalahan aku dan suami boleh dikenakan denda tidak melebihi rm1000.00 seorang atau dipenjarakan 6 bulan. Aku dan suami dibenarkan untuk membuat rayuan sebelum hukuman dijatuhkan. Aku didenda rm800 atau 6 hari penjara dan suamiku pula didenda rm900 atau 7 hari penjara. Alhamdulillah, perbicaraan berjalan dengan baik dan lancar. Seterusnya setelah selesai bicara, kami diarahkan untuk mebayar denda di kaunter luar. Setelah mendapat resit denda tersebut, aku dan suami terus bergegas ke bangunan bersebelahan yakni ke pejabat JAIS di tingkat 6 untuk menyerahkan resit denda tersebut . Sekeping borang dihulurkan untuk aku isikan, setelah itu kami diarahkan untuk ke pejabat bertentangan untuk buat bayaran permohonan pendaftaran sijil nikah.Insha alllah, sijil nikah akan dikeluarkan dalam masa 14 hari tarikh permohonan.Alhamdulillah, semuanya selesai dengan baik pada hari ini. 

1 comment: